منوی دسته بندی
از سازه فضایی در چه مکان هایی می توان استفاده کرد؟

از سازه فضایی در چه مکان هایی می توان استفاده کرد؟

3.2/5 - (195 امتیاز)

سازه فضایی

این روزها استفاده از سازه هایی که قابل حمل هستند، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. دلیل استفاده از این سازه ها نیز کاملا مشخص است؛ چرا که امکان قرار دادن و یا جمع کردن آن ها در هر فضایی وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا استقبال از خرید سازه فضایی بسیار بیش تر از هر زمان دیگری بشود. اگر به واسطه شغلتان نیاز به استفاده از این وسیله دارید پیشنهاد می کنیم با ما در این مقاله همراه باشید چرا که قصد داریم از سیر تا پیاز در مورد سازه های فضایی، مزایا، معایب و… آن ها صحبت کنیم.

سازه فضایی

سازه فضایی چیست؟

سازه فضایی و یا سازه فضاکار را می توان یک سازه مستحکم و در عین حال سبک و سه بعدی دانست که در اشکال مختلفی ساخته می شود. این سازه به دلیل مزایای بی شماری که دارد این روزها در کانون توجه اکثریت افراد قرار گرفته است. البته ناگفته نماند به دلیل استقبالی که از خرید این سازه ها شد، بسیاری از کارخانه ها رو به تولید سازه های فضاکار در اشکال و اندازه های مختلف آورند.

انواع این سازه ها

سازه های فضاکار در 8 نوع و با اشکال مختلف تولید می شوند. در ابتدا سازه های فضاکار تنها به شکل مسطح و یا صاف تولید می شدند. با گذر زمان اما قضیه کمی متفاوت تر از همیشه شد و سازه های فضایی در شکل های هندسی مختلفی همچون سینوسی، هرمی و… نیز تولید شدند. از جمله سازه های فضاکار می توان به سازه های فضایی با فرم های تخت، چلیک، گنبد، دیسکی، هرم، سینوسی، تخت دو طرق شیب دار و نیم قوسی اشاره کرد. این که از کدام سازه می توان استفاده کرد یک موضوع سلیقه ای است و باید با توجه به نیاز مشخص شود.

طراحی و اجرای سازه فضایی

طراحی و اجرای سازه های فضاکار کاری سخت و تخصصی است. همین تخصصی بودن باعث شده تا نتوان به هر شرکت و یا مجموعه ای اعتماد کرد. برای این که بتوانید بهترین نتیجه را از کار بگیرید بهتر است به کیفیت بیش تر از قیمت اهمیت بدهید و تنها با مجموعه های حرفه ای و کاربلد همچون آسمان گستر همکاری داشته باشید.

برای طراحی و اجرای سازه های فضایی نیاز است تا مراحل مشخصی طی شود. در مرحله اول نیاز است تا در ابتدا سازه فضایی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. انتخاب این سازه باید کاملا متناسب با نیاز شما و البته محیط صورت گیرد. برای این که بتوانید سازه مورد نظر خود را انتخاب کنید حتما با کارشناسان ماهر در این زمینه مشورت داشته باشید.

بعد از انتخاب نوع سازه نوبت به طراحی آن می رسد. برای طراحی سازه های فضای از نرم افزارهای مختلفی استفاده می شود. زمانی که سازه ها طراحی شدند نوبت به ساخت قطعات و اتصال آن ها به یکدیگر می رسد. برای این که بتوان قطعات را به یکدیگر متصل کرد نیاز است تا قطعات به محل مورد نظر منتقل شوند.

قبل از این که قطعات به یکدیگر متصل شوند باید تکیه گاه های مناسبی ساخته شوند. بعد از ساخت تکیه گاه ها نوبت به متصل کردن قطعات به یکدیگر می رسد تا سازه ها آماده بهره برداری شوند.

سازه فضاکار
سازه فضاکار

مزایای سازه فضایی

همان طور که گفته شد استفاده از این سازه ها مزایای بی شماری دارد. مهم ترین مزایای استفاده از سازه های فضایی عبارتند از:

  • مقاومت بالایی دارند و در برابر زلزله مقاوم هستند.
  • نصب آسانی را دارند و در هر محلی امکان استفاده از آن ها بدون هیچ گونه محدودیتی وجود دارد.
  • هزینه ساخت آن ها بسیار پایین است و نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نمی باشد.
  • نیازی به استفاده از ستون برای ساخت سازه نمی باشد.
  • ساختاری محکم و در عین حال سبک را دارد.
  • حمل و نقل آن ها به آسانی صورت می گیرد.
  • زیبایی بی حد و حصری را به محیطی که در آن جا نصب می شوند، می دهند.

معایب این سازه ها

قطعا هر وسیله در کنار مزایای بی شماری که دارد، معایبی را نیز دارا می باشد. سازه های فضاکار نیز از این قائده مستثنی نیستند و با دارا بودن مزایای بی شمار و متعدد، دارای معایبی نیز می باشند. از مهم ترین ایراد سازه های فضایی می توان به این مورد اشاره کرد که برای ساخت این سازه ها نیاز به استفاده فولاد می باشد. در حال حاضر به خاطر بالا رفتن قیمت کک محدودیت های بسیار زیادی از سمت دولت برای تولید فولاد وضع شده است. با این وجود اما به دلیل مزایای بی شماری که این سازه ها دارند، همچنان انتخاب اول بسیاری از افراد برای استفاده می باشند.

از سازه های فضایی در چه مکان هایی می توان استفاده کرد؟

از این سازه ها می توان در اماکنی همچون استادیوم های ورزشی، باجه های عوارض، استفاده در سطح شهر برای پخش نور، نمایشگاه های مختلف، سالن ها و… استفاده می شود. البته ناگفته نماند در فضاهای باز به عنوان سایه بان نیز می توان از سازه های فضایی استفاده کرد.

سقف سازه فضایی به چه صورت ساخته می شود و چه ضخامتی را دارد؟

سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید این موضوع است که سقف سازه های فضایی به چه صورتی ساخته می شوند و چه ضخامتی دارند. در پاسخ باید بگوییم ضخامت سقف این سازه ها بر اساس پارامترهای مختلفی مشخص می شود و نمی توان برای همه آن ها یک فاکتور مشخص را در نظر گرفت. با تمامی این تفاسیر اما ضخامت سقف سازه های فضایی کاملا مرتبط با شکل سازه و همچنین میزان بار وارده بر آن مشخص می شود. سازندگان سازه های فضاکار به هنگام ساخت به این موارد دقت کرده و بر اساس محاسبات خود این ضخامت را در نظر می گیرند.

تولید سازه فضاکار
تولید سازه فضاکار

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد انواع سازه های فضاکار، مزایا و معایب آن صحبت شد. یک نکته مهمی که شاید اگر هزاران بار نیز در ارتباط با آن صحبت کنیم کم است موضوع انتخاب یک مجموعه مناسب برای سپردن کار خود به آن هاست. این روزها به دلیل استقبالی که از سازه فضاکار شد، بسیاری از افراد دست به تاسیس شرکت سازه فضایی زدند تا بتوانند از این طریق کسب درآمد داشته باشند. شرکت های سازه فضایی متعددی در کشور فعالیت دارند که هر روز نسبت به روز قبل در حال گسترش کسب و کار خود هستند. در این میان اما شرکت آسمان گستر همچون نگینی در آسمان ساخت سازه های فضایی می درخشد. این شرکت به دلیل داشتن تجربه و تخصص در کنار شماست تا بتواند نیازهای مخاطبان خود را برطرف سازد. برای کسب اطلاعات بیش تر و تکمیلی تر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

‫8 نظر

  • علی اکبر گفت:

    سلام و درود
    لطفا اگر امکانش هست دانلود مقاله سازه های فضاکار هم را برای کاربران در اختیار بگذارید

  • مبین گفت:

    سلام
    روز بخیر
    برای اطلاعات بیشتر با چه کسی می‌توانیم در ارتباط باشیم

  • mk گفت:

    I really enjoyed reading your article about the space structure

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *