منوی دسته بندی
سازه فضایی گنبدی

سازه فضایی گنبدی

3.5/5 - (340 امتیاز)
سازه فضاکار گنبدی

سازه فضایی گنبدی دارای اهمیت ویژه‌ای است. با صنعتی شدن و توسعه دنیای مدرن تقاضا برای استفاده از سازه های با دهانه های بزرگ افزایش یافت. سازه‌ های ‌فضایی به‌دلیل تنوع بسیار و انعطاف‌پذیری، ابزار باارزشی ‌برای دستیابی ‌به فرم‌های ‌جدید توسط‌ معماران و مهندسان میباشند. طراحان ‌سازه‌های فضایی شرکت آسمان گستر پهنه وسیعی‌ از سیستم‌های سازه‌ای برای‌گنبدها را دراختیار دارد. سازه فضاکار گنبدی تک‌لایه دارای انواع‌ مختلفی هستند.

انواع سازه فضاکار گنبدی تک لایه:

  •  دندانه دار
  • شودلر
  • لاملا
  • ژئودزیک
 

درواقع علیرغم‌کاربرد متداول سازه گنبدی در نقوش هندسه‌ایرانی –اسلامی( گره‌ها) به‌صورت عناصر غیرسازه‌ای و تزئینی همچون کاشی‌کاری‌ها، ارسی‌ها، درهای‌ورودی داخل منبرها، این‌گره‌ها نقش‌سازه‌ای نیزخواهندگرفت.

سازه فضایی گنبدی از این حیث دارای اهمیت هستند اگر به رفتار سازه های گنبدی توجه کنیم در گذشته توسط معماران اسلامی و یا ایران قبل از اسلام ساخته شده است تماماً به دلیل پایداری بالای سازه های گنبدی ماندگار مانده اند ، در سازه فضاکار گنبدی مشکلات زیر مرتفع می شود که سازه های فضایی خود به تنهایی تحمل بالایی در حذف ستون ها داشته و نیاز معمار را به قرار دادن ستون در هر جایی که معمار مورد نظر او هست تامین می کند.

سازه فضاکار گنبدی

این سازه ها بدلیل امکان انتقال نیروهای بوجود آمده در آن، بصورت نیروهای کششی و فشاری در اعضای خود و کوچک شدن این نیروها بوسیله افزایش تعداد المانها در یک گره سازه ای.این ویژگی امکان طراحی سازه های کروی شکل و یا نیم کره را برای طراح ایجاد می نماید. سازه فضایی گنبدی نیز از این دست سازه ها می باشد. این سازه ها را می توان با توجه به طول دهانه آن بصورت تک لایه، دولایه و یا چند لایه ساخت. پوشش روی سقف بازشوهای بزرگ و یا حتی گنبد مساجد می تواند با این روش ایجاد گردد

یک نظر

  • محمد گفت:

    سلام لطفا اطلاعات بیشتری در مورد سازه فضایی گنبدی بزارید؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *